




| |
Meningsverschillen bestaan overal waar mensen samen
zijn, samenwerken en samenleven. Tussen collega’s, tussen leidinggevenden en
medewerkers, tussen echtgenoten, buren e.d..
Wanneer de standpunten verharden en meningsverschillen conflicten worden,
kunnen ze een negatieve invloed uitoefenen op het functioneren van
individuen en groepen. De kunst is dan om dergelijke conflicten vruchtbaar
op te lossen. Dus door niet de één gelijk en de ander ongelijk te geven,
maar door samen te werken aan een oplossing die voor beide partijen
aanvaardbaar is. Dat is in een notendop wat mediation inhoudt.

Hoe gaat mediation in z’n werk?
Vrijwilligheid en vertrouwelijkheid zijn de pijlers onder een succesvolle
mediation procedure. Vrijwilligheid is een absolute voorwaarde, want de
betrokkenen moeten zelf gemotiveerd zijn om tot een oplossing te komen en daar
actief aan mee willen werken. Geheimhouding is nodig om veiligheid te geven.
Deze principes liggen vast in het algemeen gebruikte Mediation Reglement
van het NMI.
Aan het begin van de mediation sluiten partijen en de mediator een
mediationovereenkomst waarin zij geheimhouding beloven en onderschrijven
dat ze zullen trachten het geschil door mediation op te lossen. Deze
schriftelijke overeenkomst vormt de grondslag voor het informele, flexibele
mediationproces dat daarna kan beginnen. De mediation kan alleen slagen als de
partijen zich actief opstellen. De mediator stimuleert hen tot overleg en
begeleidt hen bij het vinden van een oplossing. De partijen bepalen gaandeweg
hoe hun gezamenlijk gedragen oplossing eruitziet. Die wordt in een overeenkomst
vastgelegd. Daarmee eindigt de mediation.
Waarom zou
u kunnen kiezen voor mediation?
Mediation is:
-
gericht op de oplossing, niet op het conflict;
-
eigen keuzes, geen beslissing van een derde;
-
meer win/win mogelijkheden mogelijk dan vooraf gedacht;
-
de mediator is onpartijdig en deskundig en helpt
partijen soepel door het conflict heen;
-
een stuk voordeliger dan strijden voor de rechter of
het niet (tijdig) oplossen van het geschil.
De mediator:
-
helpt u bij het contact met de andere partij in het
conflict;
-
treedt op als neutraal en ter zake kundig
gespreksleider;
-
zorgt voor de vertrouwelijkheid, wederzijds respect en
veilige omgeving;
-
ondersteunt bij het neerzetten van de voorwaarden om
aan een oplossing te werken;
-
zorgt voor een goed verloop van het gehele proces in
mediation;
-
verzorgt de begeleiding en voortgang van het
onderhandelingsproces;
-
zorgt voor het vastleggen van het bereikte akkoord.
|